In 9 Stappen Makkelijk Catchy Titels Schrijven [Checklist]

Content Writing jul. 27, 2020

Hoe je je content boost met een kop: do's & don’ts

Een artikel valt of staat met een sterke headline. Bekijk je titel als de verpakking van je content. Een titel moet je de goesting geven om de verpakking te verslinden, door te klikken en te beginnen lezen. Dit alles zonder dat je echt weet wat er in het artikel zal staan. Geen gemakkelijke, maar wel essentiële opdracht.


Zie je titel als een proces

De kop van je artikel is allesbehalve een statisch onderdeel van je blog. Volg altijd je buikgevoel tijdens het schrijven. Wil je in het midden van het schrijfproces gaan voor een totaal andere titel? Go for it! Als je denkt dat je blog klaar is, kijk je best nog een keer je kop na. Heb je zin om te beginnen lezen? That’s what you need!

En dan nu aan het werk! Download onze checklist en schrijf in 9 simpele stappen meeslepende en aantrekkelijke headlines.

1. Valt je titel binnen een van de volgende formats?

Giveaway: bij X vul je een getal in, bij Y vul je je onderwerp of naam in

  • De makkelijkste/snelste manier om Y
  • Alles wat je moet weten over Y
  • Waarom je Y beter vergeet/links laat liggen (Achterliggend idee: als ik jou was…)
  • Waarom we/je geen Y meer moet hebben/doen
  • (Onderzoek/research:) De (X) beste Y (vb. De 6 beste Instagram hacks)
  • Waarom NAAM geen Y doet/heeft [En waarom ook jij dit niet zou moeten doen/hebben]
  • Wat ik leerde van Y
  • De Ultieme checklist/gids voor Y
  • X Fouten/mythes/misvattingen die je niet moet maken/geloven

Potentiële lezers typen vragen in in Google. Als ze hun zoekopdracht zien als kop is de kans groot dat je hen kan binnenhalen. Je titel omvormen tot een vraag is een goede techniek. Trigger je doelpubliek nog meer door al een deel van het antwoord weg te geven in je titel of ondertitel. vb. Hoe kan ik meer Instagram volgers krijgen? Content creatie, the way to success op social media!

2. Probeer te spelen met taal, laat de creatieveling los in jezelf!

  • Alliteraties maken je kop heel toegankelijk en benaderbaar
    vb. Briljante Blog Basics!
  • Sterke titels met een negatieve toon
    It’s sad I know, maar het is de bikkelharde waarheid. Mensen lezen nu eenmaal liever ‘slecht nieuws’. vb. 6 dingen die iedereen haat aan Valentijn
  • Voeg een bijvoeglijk naamwoord toe
    vb. 9 stappen om makkelijk catchy titels te schrijven [Checklist]

Geen idee hoe je een karakterloos stuk tekst omvormt tot een aansprekende kop? Lees dan zeker ‘10 Tips om Je Schrijfstijl Te Verbeteren’.

3. Maak je duidelijk wat de lezer kan verwachten?

Set expectations. Voeg aan het einde van je titel extra info toe tussen haakjes zoals [Update] of [Download template]. Zo maak je de lezer warm om door te klikken. Volgens HubSpot doen blogposts met deze specificatie het 38% beter dan degenen zonder. Bovendien is ‘[Template]’ de meeste aangeklikte van allemaal.

4. Check of je titel specifiek en concreet is

vb. 5 tips om te scoren bij je volgers op Instagram

5. Reflecteert je titel je blog

Measure expectations. Vertel je effectief wat je belooft?

6. Bevat je titel maximum 70 tekens?

Anders zal je titel deels verdwijnen in de zoekresultaten en dat is zonde. Is je titel te lang? Probeer hem dan te herschrijven. Schrap de onnodige woorden en plak alles weer aan elkaar.

Hoe het niet moet: Meer volgers krijgen op Instagram? Dat kan via contentcreatie! Ga aan de slag met deze 5 tools. (96 tekens)
Hoe het wel moet: 5 contentcreatietools die je meer Insta volgers zullen opleveren! (67 tekens)

7. Stemde je je kop af op je doelpubliek?

Een artikel gericht aan een 12-jarig kind zal een andere insteek hanteren dan een blog voor hooggeschoolde dertigers met een eigen bedrijf.

8. Staat je zoekwoord in de titel?

Top, dat zijn SEO-pluspunten! vb. 9 stappen om makkelijk catchy titels te schrijven [Checklist]

9.   Optimaliseerde je je titel voor social?

Voor Facebook zijn titels met zo’n 12à14 woorden ideaal. Een tweetbare titel bevat 8à12 woorden of ongeveer 130 karakters. Op Instagram hanteer je best de regel: ‘kort maar krachtig’, communiceer hier zo visueel mogelijk en stick to the point.


In snackformaat: catchy headlines

  1. Vorm je titel om tot een van de bovenstaande formats
  2. Wees creatief met taal
  3. Set expectations: maak je lezer duidelijk wat te verwachten
  4. Maak je titel specifiek en duidelijk
  5. Vertel je effectief in je blog wat je belooft met je titel?
  6. Je kop telt max. 70 tekens
  7. Je richtte je titel op je specifieke doelpubliek
  8. Het zoekwoord staat in de titel
  9. Je optimaliseerde je titel voor social media

Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.