De Ideale Lengte van een Blogpost [Feiten & Trends]

Content Writing jul. 01, 2020

Er zijn geen ‘gouden regels’ rond de ideale lengte van een blogpost. De gemiddelden die je online vindt, zijn niet gebaseerd op je doelgroep, product of service, om dan nog maar te zwijgen over alle andere factoren die een rol spelen. Wel zijn er algemeenheden en trends die je in je achterhoofd kan houden als je schrijft. We zetten enkele basics op een rijtje.


Google definitie van een blog

Een tekst moet minimum 300 woorden bevatten om door Google als blog gezien te worden. Volgens hen kan je met minder woorden niet de waarde bieden waar een lezer naar op zoek is. Een post publiceren met 250 woorden heeft dus weinig zin, want je pagina zal niet geïndexeerd worden als blog.

Toch duikt er de laatste tijd een opvallende trend op waarbij SEO-experts beweren dat een maximum van 66 woorden of 200 tekens hanteren ideaal is, ook wel microblogging genoemd. Onze mening? Gebruik dit eerder als richtlijn om te posten op social media. Hier zien we de laatste tijd steeds langere captions verschijnen.

Het tegenovergestelde blogfenomeen zien we ook opdagen. Artikels zouden alsmaar langer worden, met meer dan 2000 woorden. Search Engine- & Digital Marketing expert, Neil Patel, stelt dat de ideale blog zo’n 2000 tot 3000 woorden bevat. Hoe langer je post is, hoe groter de kans wordt dat andere websites zullen linken naar je blog en hoe meer keywords het kan bevatten. Twee pluspunten voor je SEO!

TYPING BLOGS WITH OVER 2000 WORDS BE LIKE...

“Mijn woorden zijn op”

De lengte van je blog laten afhangen van de inhoud ervan blijft veruit de belangrijkste richtlijn. Hoe moeilijker je onderwerp, hoe meer woorden je zal nodig hebben om je boodschap over te brengen. Wees vooral niet bang om te veel of te weinig te schrijven.

Onze gouden regel

Investeer tijd in de kwaliteit van je content en niet in de lengte ervan. Een lange blog met gezever leest geen kat! Een korte blog die geen antwoorden biedt op de vragen van je lezer is ook niet veel beter. Zit je met je handen in je haar als het op schrijven aankomt?  Onze Ultieme Bloggids [10-delig stappenplan] helpt je op weg!

Wil je je toch focussen op een bepaalde lengte ga dan voor blogs van minimaal 900 woorden en streef naar eye-catching blogs van (meer dan) 2000 woorden. Experimenteer altijd en ontdek wat je unieke lezer wil!


In snackformaat

  • min. 300 woorden
  • nieuwe trend: microblogging 66 woorden of 200 tekens
  • nieuwe trend: megablogs 2000-3000 woorden
  • laat de lengte van je blog afhangen van de inhoud
  • lees: De Ultieme Bloggids [10-delig stappenplan]
  • volgens WebFaster: investeer in kwaliteit min. 900 woorden - 2000 woorden (of meer)

Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.