De Ultieme Bloggids [10-delig Stappenplan]

Content Marketing jun. 05, 2020

Word een content writer in no time met deze tips & tricks!

Blogs… de broodwinning van veel influencers en misschien wel de key to succes voor jouw bedrijf? Anno 2020, is blogging, ook wel content marketing genoemd, een belangrijk onderdeel van marketing. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die volhouden dat consistent bloggen teveel moeite vraagt of dat ze er de middelen niet voor hebben... Bovendien is content writing voor velen één groot vraagstuk. Hoe krijg je in godsnaam tekst op een wit blad? Genoeg met staren naar een pinkende cursor. Word een content writer in no time met deze tips & tricks!


Waarom ook jij moet bloggen

Mensen zijn continu op zoek naar antwoorden: Hoe stel ik een goed marketingplan op? Wat is influencer marketing? En waar zoeken we naar die antwoorden? Op internet, met andere woorden, op Google natuurlijk. Het antwoord is simpel: blog, want potentiële klanten proberen antwoorden en oplossingen te vinden en jij kan hen die oplossing bieden. Tenslotte ben jij de expert binnen je domein en kan je waardevolle kennis, ervaringen en verhalen delen. Het zou niet slim zijn om te denken dat bloggen niet interessant kan zijn voor je business.

Potentiële klanten komen op je blog terecht, waar ze hopelijk het antwoord op hun vraag vinden. Dit is de ideale plek om call-to-actions te plaatsen en leads te genereren.

Daarnaast zijn blogs interessant om je SEO-score naar boven te krijgen. Hoe meer kwalitatieve informatie je website geeft aan bezoekers, hoe beter Google je zal beoordelen. Vergeet daarnaast ook niet dat content andere content genereert. Als je een blogpost af hebt, kun je die gebruiken op je website, maar ook meesturen met je nieuwsbrief, delen op je social media, adverteren op Google en last but not least omzetten in verschillende kleinere blogposts.

Hoe je een blog schrijft van zero to hero [10-delig stappenplan]

1. Bepaal het onderwerp van je blogpost

In wilde weg beginnen schrijven, omdat blogs je geld kunnen opleveren is niet de beste strategie. Voor je kan beginnen pennen moet je een onderwerp kiezen. Verplaats je in de schoenen van je klant. Met welke vragen zitten ze? Met andere woorden: welke antwoorden moet jij hen bieden? Brainstormen is de boodschap! Tip: wil je je brainstorm digitaliseren, probeer dan Whimsical “The Visual Workspace” .

Hoe pak je zo’n brainstorm aan?
Vraag jezelf af: als ik niets van dit topic zou kennen, wat zou ik dan willen weten na het lezen van deze blogpost? Zo bepaal je welke onderdelen je blogpost zal bevatten. Je ontdekt al snel dat er meer bij je blogpost komt kijken dan je in eerste instantie verwachtte.

Omvat je denkoefening plots wel heel veel? Schrijf dan een tweede artikel over (een deel van) het ontwerp. Zo kan je de ene blog doorlinken naar de andere. We willen tenslotte iedereen zo lang mogelijk op onze website of platform houden. Denk maar aan Instagram en Facebook. Zij zijn meesters daarin.

Geef mensen altijd meer van datgene wat ze willen. Als een potentiële klant bijvoorbeeld op zoek is naar tips om meer volgers te krijgen op Instagram, zal hij/zij wellicht ook geïnteresseerd zijn in een blog over hoe je een goede ‘bio’ schrijft op dit kanaal. Tip: probeer te denken zoals je ideale klant!

2. Voer research naar je onderwerp & de concurrentie

De kans dat je als eerste iets schrijft over een topic is miniem. Wees slim en neem een kijkje bij de concurrentie. Hoe spreken zij over dit onderwerp? Welke invalshoek kozen ze? In welk soort blogpost hebben ze hun antwoorden gegoten? Laten ze informatie achterwege die jij wel wil meegeven? Hoe ziet de lay-out van hun artikel eruit? En onthoud:

3. Bepaal het format van je blogpost

Nu je de inhoud hebt bepaald en inspiratie hebt opgedaan bij de concurrentie, kan je beginnen nadenken hoe je eigen blogpost er uiteindelijk zal uitzien. Om gericht te kunnen schrijven, moet je eerst je soort blogpost bepalen, in welk format je je post zal gieten. We sommen een aantal verschillende soorten blogposts op:

  • How-to blog: je legt stap per stap uit aan de lezer wat hij/zij moet doen om bijvoorbeeld meer volgers te krijgen.
  • What-is blog: hierin leg je (kort) uit wat bijvoorbeeld influencer marketing is. Tip: gebruik deze blog om door te linken naar andere blogs over hetzelfde onderwerp.
  • Lijstjes blog: blogs als deze hebben titels zoals “5 tips om meer volgers te krijgen op Instagram” of “7 redenen om ook te beginnen bloggen”. Je somt tips, argumenten, tools of ideeën op.

Er zijn natuurlijk 1001 soorten blogposts, maar deze zijn vast en zeker al een goed begin.

4. Schrijf een catchy, sexy titel

Doordat je kiest voor een specifiek format, wordt het bepalen van je titel al een stuk makkelijker. Stel dat je kiest voor een how-to blog, dan zal je titel logischerwijze beginnen met “hoe”. In het geval van dit voorbeeld kan je titel dan worden: “Hoe kan ik meer Instagram volgers krijgen?”

Vijf tips om een goede titel op te stellen voor je blogpost:

  • Vorm je onderwerp om in een vraag. Je kan je doelpubliek triggeren door al een deel van het antwoord weg te geven in je titel of ondertitel. vb. Hoe kan ik meer Instagram volgers krijgen? Door content te creëren natuurlijk!
  • Gebruik een cijfer om je ‘kop’ concreter te maken vb. 5 tips om meer volgers te krijgen op Instagram
  • Probeer te spelen met taal. Laat de creatieveling los in jezelf!
  • Aan het einde van je titel kan je extra info toevoegen tussen haakjes zoals [Update] of [Download template]
  • Check of je titel kort, bondig en allesomvattend is. Het liefst hou je je lengte rond de 65 tekens.

Het kan goed zijn dat je in het midden van je schrijfproces je titel liever wil veranderen. Doen! Je titel mag niet statisch zijn. Volg altijd je buikgevoel tijdens het schrijfproces. Als je denkt dat je artikel klaar is, kijk je best nog een keer je ‘kop’ na. Heb je zin om te beginnen lezen? That’s what you need!

5. Het copywriten zelf

De meest logische volgende stap zou het schrijven zijn van een inleiding, maar je hoort de bui waarschijnlijk al hangen... Het is beter om dit helemaal op het einde van je blog te doen. Say what, why?! Idealiter geeft je intro antwoord op de vragen: wat, hoe, waarom en vat het samen wat de lezer mag verwachten van je blog. Zo maak je hem warm om verder te lezen. Als je je introductie in het begin schrijft, is het moeilijk om te vertellen wat er aan bod zal komen, want je schrijfwerk is nog onbestaand.

Je titel en inleiding maken of kraken je blog. Geen nood! Naarmate je een echte blogger wordt, zal dit makkelijker worden. Just keep up the good work!

Hoe schrijf je een catchy intro?
Neem de lezer mee in verhaal, haal een verrassend feit aan of probeer zelfs een grapje te maken. Een aantal concrete tips voor een korte en krachtige intro:

  1. Herhaal je titel niet, die heeft je lezer toch net gelezen.
  2. Hou je eerste zin zo kort mogelijk: makkelijk en begrijpbaar.
  3. Verwijs minstens een keer naar de lezer, alsof je echt tegen hem/haar aan het praten bent.
  4. Vermeld waarover het stuk gaat en waarom je lezer het zou moeten lezen. Je zal merken dat je vanzelf de problematiek aanhaalt waar je lezer mee zit.

Mocht ik je nu vertellen dat het echte werk daarna pas begint, zou je waarschijnlijk de moed opgeven en stoppen met lezen. Houd vol, we zijn er bijna! Of toch niet helemaal? Het is tijd om je originele brainstorm er terug bij te nemen. De kunst is nu om een verband te vinden tussen de verschillende onderdelen van je blogpost. Structureer ze zodat je een logische opbouw krijgt, want organisatie in je tekst is key!

Als je lezer zijn weg niet vindt in wat je vertelt, ben je hem zo kwijt.

Tips om beter, levendiger en kleurrijker te schrijven

  • Vermijd herhalingen
    Niemand wil in vijf zinnen exact hetzelfde woord lezen. Gebruik synoniemen.net voor Nederlandse synoniemen en Power Thesaurus voor Engelse synoniemen.
    Hoe het niet moet: “Een onderwerp kiezen is niet altijd even makkelijk. Soms moet je veel moeite doen om een goed onderwerp te bedenken. Heb je het moeilijk met een onderwerp kiezen? Lees dan…”
    Hoe het wel moet: Een onderwerp kiezen is niet altijd even makkelijk. Soms moet je veel moeite doen om een goed topic te bedenken. Heb je het moeilijk om een thema te kiezen? Lees dan…
  • Schrijf actief, weg met die passieve constructies.
    Hoe het niet moet: Doordat je blog lang is, wordt het bepalen van een inleiding best wel moeilijk.
    Hoe het wel moet: Je inleiding schrijven wordt moeilijker als je een lange blog neerpent.
    Begin je zin met ‘om’ of ‘als’ en zal je zal merken dat je verplicht bent actief te schrijven. Of probeer je passief werkwoord te vervoegen en in het begin van je zin te plaatsen.
  • Gooi er hier en daar eens een spreekwoord/spreuk/gezegde (vanuit een andere taal) in je tekst.
    Hoe het niet moet: Als je hard je best doet, zal het wel lukken.
    Hoe het wel moet: Hard work, pays off! OF Oefening baart kunst!
  • Vervang sleutelwerkwoorden zoals maken, doen of vertellen door actieve kleurrijke werkwoorden. Ook hiervoor kan je beroep doen op een synoniemen website.
    Hoe het niet moet: Ik ga mijn laptop laten maken.
    Hoe het wel moet: Ik ga mijn laptop laten herstellen/repareren...
  • Tip: schrijf kort per paragraaf in puntjes op wat dat deeltje van je werkstuk moet bevatten. Zo vergeet je zeker geen belangrijke feiten of voorbeelden te vermelden. Dit maakt het ook makkelijk om achteraf tussentitels toe te voegen aan je alinea’s.

6. Schrijven is schrappen

Misschien wel het allerbelangrijkste wat je in deze blogpost zal leren is:

Schrijven is schrappen. (I know it’s hard, but) kill your darlings!

Bladvulling zoals men dat noemt, is moordend voor een blog. We lezen niet graag 2x hetzelfde, laat staan meer dan 2x… Durf te herschrijven. Stel jezelf kritisch in vraag en bedenk of je het niet korter, bondiger, beter, makkelijker kan uitleggen zowel qua tekst als vormgeving. Sterker nog af en toe moet je alinea’s of paragrafen durven weglaten! Dat wil niet zeggen dat je ze niet kan bijhouden voor andere blogs 😉.

Let wel op want, bewust je boodschap herhalen is een ander verhaal. Als je je blog samenvat in de conclusie herhaal je jezelf technisch gezien ook, maar dit is noodzakelijk om je boodschap duidelijk te communiceren. Als iemand je conclusie leest, moet die in grote lijnen weten wat je vertelde in je blog.

7. Hoe lang moet mijn blogpost zijn?

Er is geen gouden regel over de ideale lengte van een blogpost. De gemiddelden die voorhanden zijn, werden niet gebaseerd op je doelgroep, product of service, om dan nog maar te zwijgen over alle andere factoren die een rol spelen. Wel zijn er een aantal algemeenheden en trends die je in je achterhoofd kan houden. We zetten enkele basics op een rijtje. De boodschap hierbij blijft, experimenteer en ontdek wat jouw unieke lezer wil!

  • Een blog moet minimum 300 woorden bevatten om door Google als blog gezien te worden. Volgens hen kan je met minder woorden niet de waarde bieden waar een lezer naar op zoek is.
  • Toch duikt er de laatste tijd een nieuwe trend op waarbij SEO experts beweren dat een maximum van 66 woorden of 200 tekens hanteren ideaal is. Het wordt ook wel microbloggen genoemd. Onze mening? Gebruik dit eerder als richtlijn om te posten op social media. Hier zien we de laatste tijd steeds langere captions verschijnen.
  • Het tegenovergestelde fenomeen voor blogs zien we ook opduiken. Blogpost zouden steeds langer worden, met meer dan 2000 woorden. Hoe langer je artikel, hoe groter de kans wordt dat andere websites zullen linken naar je blog en hoe meer keywords je creatie kan bevatten. Twee pluspunten voor je SEO!
  • Naast deze regels blijft de lengte laten afhangen van de inhoud van je blog ook een belangrijke richtlijn. Hoe moeilijker je onderwerp, hoe meer woorden je zal nodig hebben om je boodschap over te brengen. Wees vooral niet bang om te veel of te weinig te schrijven.

8. Eindredactie, eindredactie en nog eens eindredactie…

Als je dan eindelijk ‘helemaal klaar’ bent met het schrijfproces volgt de eindredactie nog. Zonder nalezen kom je nergens. Lees eerst zelf je tekst na, maar vraag ook aan een collega/familielid/vriend(in) om je werk eens na te kijken. Met meer ogen zie je altijd meer.

Tip: gebruik de Schrijfassistent van De Standaard om spellingsfouten, passieve zinsconstructies, taalfouten en zelfs werkwoordsfouten uit je tekst te filteren. Schrijf je in het Engels? Maak dan gebruik van Grammerly. Installeer de plug-in die je tekst continue nakijkt.

9. Een call-to-action toevoegen

Je lezer is klaar met je blogpost, vertel hem/haar wat de volgende stap is. Moeten ze een andere blogpost lezen, iets opzoeken op de website, een formulier invullen, contact opnemen met een teamlid, een template downloaden, zich inschrijven voor de nieuwsbrief…  Zo kan je lezers converteren tot leads.

10. SEO-optimalisaties voor je blog

Als je zoekwoorden kan toevoegen (binnen het domein van je blog) zodat je beter gevonden wordt op Google, twijfel dan niet. Kan je je URL korter maken en er zoekwoorden inzetten? Doen! Let wel op, want blindelings zo veel mogelijk keywords toevoegen zal je SEO score allesbehalve ten goede komen. De gouden tijden waarin je Google kon misleiden zijn al lang vervlogen.

Wat kan je verder nog doen om je SEO-score te boosten?

  • Zorg voor een goede metatitel van maximaal 160 tekens. Dit is de beschrijving die je ziet onder een blog, als je verschijnt in de zoekresultaten. Hoe schrijf je zo’n omschrijving? Tip: Begin met een van de volgende best practices “Ontdek alles over”, “Lees meer over”, “Leer hoe de ideale blog schrijft”...
  • De kop van je artikel is meestal ook de naam van je pagina. Om organisch hoger te komen in de zoekresultaten is dit een van de allerbelangrijkste elementen. Zorg dus voor een uitstekende titel die de juiste keywords bevat. Wil je niet dat je titel deels verdwijnt in de zoekresultaten? Hou het aantal tekens dan rond de 65.
  • Vergeet vooral niet je blog ‘mobile friendly’ te maken. Van elke drie minuten die gespendeerd worden op het internet zijn twee ervan via een mobiel apparaat.  

Naast deze tips & tricks zijn er nog vele andere regeltjes die een grote invloed kunnen hebben op de SEO score van je blog. Lees er alles over in ons e-book: "De allround SEO Checklist".


In snack formaat: de opbouw van je blog

  • Mensen zoeken naar antwoorden op het internet. Los hun probleem op met je blog.
  • Brainstorm om het onderwerp van je blogpost te bepalen.
  • Voer research naar je gekozen topic. Leer van je concurrenten.
  • Kies het format van je blogpost: welk soort blog schrijf je vb. How to…
  • Schrijf een catchy titel en korte, krachtige inleiding (tips & tricks vind je in de blog). Alsook een meta titel en beschrijving.
  • Schrijf levendig en kleurrijk (tips & tricks vind je in de blog).
  • Korte paragrafen met sterke tussentitels.
  • Schrijven is schrappen: herschrijf, schrap, schrijf makkelijk, bondig, vermijd herhaling.
  • De lengte van je blog: min. 300 woorden ‘max’. 2000 woorden.
  • Herhaal bewust je boodschap in de conclusie.
  • Sluit af met een sterke call-to-action: download, lees, surf naar…

Tip: ook de vorm van je blogpost is belangrijk, vergeet geen visuals, foto’s of video’s toe te voegen. Alles over een goede blog lay-out? Lees…


Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.