Een Inleiding tot Growth Marketing

Growth Hacking jul. 01, 2020

Marketing verandert snel. We kunnen niet op de traditionele kanalen blijven inzetten, want ondertussen heeft de concurrentie misschien een andere en betere strategie uitgevonden. Hierbij komt growth hacking om de hoek kijken. Lees hier wat het betekent en waarom het onmisbaar is in jouw bedrijf.


Wat is growth hacking?

Om succesvol te zijn is het essentieel om te blijven vernieuwen. Traditioneel gezien stellen bedrijven eerst maandenlang een strategisch en tactisch plan op. Daar steekt enorm veel tijd in, en zoals je wel weet: time is money. Bij growth hacking gaat het er juist omgekeerd aan toe. Je gaat zoveel mogelijk aannames testen en houdt alle data bij om te evalueren wat wel en niet werkt. Is het experiment niet effectief? Veeg het van tafel. Succesvolle experimenten implementeer je. Om deze beslissing te maken, laat je je leiden door de verzamelde data.

Een belangrijke opmerking hierbij is dat je op voorhand doelen moet opstellen. Aan welke kwalificaties moet een experiment voor jou voldoen om als “succesvol” beschouwd te worden?


Twee grote redenen waarom jij aan growth hacking moet doen

Time is money

Veel start-ups hebben het marketingbudget niet om uitgebreide strategische plannen op te stellen, met dan nog eens het risico dat dit plan niet aan zal slaan. Bij growth hacking besteedt je kleine budgetten en een minimum aan tijd om te testen in wat je het beste investeert.

Stand-out

Bovendien is de markt zo verzadigd, dat je moet opvallen. InvisiblePuppy beschreef het al eerder als:

“Jouw industrie zit in een gigantische storm. Velen zullen verdrinken. Slechts enkelen zullen overleven.”

Wat zorgt ervoor dat jij niet kopje onder gaat? Innoveren, opvallen en onderscheiden. En laat dat nu net het doel van growth hacking zijn. Een innoverend idee kan je met relatief weinig kosten uittesten.

Een voorbeeld

Een start-up wil zijn socialmediakanalen uitbreiden. Twitter is een optie, maar het is niet zeker dat het bedrijf de doelgroep hiermee zal bereiken. Bij growth hacking wordt de koe bij de horens gevat, het twitterprofiel aangemaakt en gedurende een korte tijd in het oog gehouden. Werkt het? Behouden. Toch niet zo effectief? Weg ermee.

Desondanks dat het niet effectief is om willekeurige experimenten te doen, is het perfect mogelijk om op een korte tijdspanne een aantal doelen te zetten. Werk daarna enkele tools uit en test ze om te bekijken of je je doel bereikt. Weinig tijd nodig, kostenbesparend én effectief. Wat wil je nog meer?


In snack format

  • Bij growth hacking ga je zoveel mogelijk aannames testen om zo te bekijken via welke tool je de opgestelde doelen bereikt.
  • Je hebt maar kleine budgetten en weinig tijd nodig.
  • Innoveren, opvallen en onderscheiden: keywords om ervoor te zorgen dat jij niet kopje onder gaat.
  • Een nieuw en innoverend idee? Test het gewoon uit!



Steffi Maggen

Our creative team member who has a feeling for words. Steffi is the one filling in the missing pieces with her rock-solid feeling for graphic design and sharp eye for detail. Talking about versatile!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.