Één Miljoen Belgische Ondernemers Mailen, Kan Dat en Hoe? [Growth hack]

Growth Hacking jul. 27, 2020

Wat als je één miljoen Belgische ondernemers een mail kon sturen? Wel, wij vertellen je dat het kan. Je zal ongetwijfeld werken als je dit experiment uitvoert dat er heel wat obstakels je tegen zullen houden. We haalden alles uit de kast en tonen je graag de grootste geheimen uit onze trukendoos.


De gouden regel (vanuit bikkelharde ervaring)

Nieuwe dingen testen betekent vaak kei hard met je gezicht tegen de muur lopen (en dat soms meerdere malen). Elke ondernemer is bekend met “rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan”. Laten we dat stuk overslaan en meteen doorgaan naar het juiste antwoord.

De belangrijkste les die we hebben geleerd is dat 1.000.000 mails sturen onmogelijk is. Beter gezegd, het kan gewoon niet in één keer, wel in badges van max 1000 mails. Ook al mocht dit technisch gezien wel mogelijk zijn (wat niet het geval is) raden we je dit niet aan. Niet alleen om spam te vermijden, maar ook om je mailtje constant bij te kunnen sturen, te optimaliseren en nog relevanter te maken. A/B-testing is key!

Vraag jij je ook af hoe je aan zoveel leads en mailadressen komt? Neem dan snel contact met ons op.

De trukendoos genaamd scraping

Mail algoritmes zijn een beetje vergelijkbaar met hoe social media de kwaliteit van een post bepaalt. Instagram toont een post nooit in één keer aan al je volgers. Het zal eerst testen hoe je post aanslaat bij een kleine groep, hoe meer engagement je post opwekt, hoe meer volgers hem te zien zullen krijgen. Gmail werkt op een gelijkaardige manier. Als je 1000 mails uitstuurt, zal Gmail bijvoorbeeld tien mails laten aankomen en kijken wat er met die tien mails gebeurt. Komen je mails goed aan? Dan volgen er 50 mails, vervolgens 100 enzoverder.

Stel dat van je eerste tien mails er maar vijf worden geopend en iemand je mail markeert als spam, dan kan je beter naar huis gaan. Je mailingcampagne is dan al een verloren zaak. Google zal je mailadres blacklisten. Wat hebben we gedaan om deze hindernis te ontwijken? Een script geschreven dat telkens nieuwe e-mailadressen aanmaakt, van daaruit mails stuurt (in fases, want nieuwe e-mailadressen zijn niet in staat om honderden mails uit te sturen) en nadien de e-mailadressen automatisch terug verwijderd. That’s why we love scraping (and our CTO offcourse who is able to build these kind of things)!

E-mail boobystraps

Je kan toch maar beter goed opletten want er bestaat ook zoiets als e-mail boobytraps. Neem nu bijvoorbeeld timoneke_007@hotmail.com, een oud mailadres dat niet meer gebruikt wordt, maar je kan er in principe nog steeds naar mailen.

Google weet dat dat e-mailadres al jaren niet meer gebruikt werd. Hoe? Ze monitoren simpelweg verouderde e-mailadressen. Dit noemen we een e-mailboobytrap. Als je een mail stuurt naar zo’n “boobytrap adres” betekent dat meteen het einde van je eigen e-mailadres. Het e-mailadres waarmee je naar de boobytrap stuurde kan je beter verwijderen, want het is toch niets meer waard.

Mails die je vanuit je “corrupt mailadres” verstuurt, zullen in veel kleine badges afgeleverd worden en veel meer in de gaten gehouden worden door Google. Waarom doet Google dit? Ze weten dat je dat oude e-mailadres “timoneke_007” niet rechtmatig, noch recentelijk hebt verkregen of dat je irrelevante verouderde lijsten aan het mailen bent. Zo straffen ze dus spammers en in ons geval scrapers.

Voor alles is er een oplossing

En zo bedachten we een alternatief om de traditionele werking van mails te ondermijnen. Mailen werkt als volgt:

  1. Mailingserver A opent de poort van mailingserver B
  2. Server B vraagt aan wie de mail gericht is
  3. Server A antwoordt en zegt naar e-mailadres X

Vervolgens zijn er twee mogelijke scenario’s:

Server B zegt:

  1. “Dat e-mailadres ken ik niet”
  2. “Oké! Wat is je bericht?”

In het laatste geval antwoord server A Logischerwijze met het bericht. Server B zal dan het bericht versturen, maar wat als je opgegeven e-mailadres niet herkend wordt? Als je slim bent, kan je codeertaal Python de poort van mailing server B laten openen en de flow laten doorlopen. Jij bent dan server A. Als de flow onderbroken wordt, omdat het e-mailadres dat je opgaf ongekend is, kan je de mailfunctie herschrijven op de core van de server. Zo kan je onderscheppen of een mail al dan niet bestaat en dus vermijden dat je gestraft zal worden. Dat is wat we letterlijk hebben gedaan om één miljoen Belgische ondernemers te mailen. Diensten zoals Hunter, Clearbit en Toofr gaan op een gelijkaardige manier te werk.

Hoe kom je in de eerste plaats aan die e-mailadressen?

De meeste business e-mailadressen zijn als volgt opgebouwd:

  • firstname@domain vb. sarah@telenet.be
  • lastname@domain vb. janssens@telenet.be
  • initials@domain vb. s.j@telenet.be

Zo genereer je vervolgens een lijst (er bestaan analytics over wat most likely het juiste opzet zal zijn).

De GDPR-wetgeving schrijft voor dat je zakelijke e-mails gewoon mag sturen. Zo kan je dus een lijst maken met alle mogelijke mails van Belgische ondernemers: alle Belgische bedrijven zijn bekend, alle domeinnamen zijn bekend, alle CEO’s zijn bekend via het KBO of TechCrunch, startups.be,… De boodschap is dus scrapen, scrapen, scrapen, een database bouwen en beginnen te mailen.

Let wel op! De (database) copyright wetgeving is van toepassing. Graag meer hierover weten? Lees dan onze blog “Scrapen: Mag Je eigenlijk wel Data Van het Internet Halen?”.

Allemaal goed en wel, maar waarom zou ik 1.000.000 ondernemers willen mailen?

Het antwoord op deze vraag is heel simpel. Je kan zo vooraf testen, met enquêtes bijvoorbeeld, of je product goed in de markt gaat liggen. Vooraleer je een volledig product ontwikkeld, kijk je wat er strikt noodzakelijk is en toets je het af bij je publiek. Dit principe noemen we ook wel een lean start-up. Weet waarnaar er echt vraag is, voordat je je product klaar hebt. Een bedrijf uitbouwen, of het nu gaat om een dienst of een product, doe je in functie van de eindgebruiker. Vergeet dat nooit! Verder kan je er zo voor zorgen dat je al klanten hebt klaarstaan tegen de lancering van je product of dienst.


Voor alle duidelijkheid

Wij zijn absoluut geen voorstanders van spam, allesbehalve zelfs! Spammen is echt not done, dus wees zo persoonlijk mogelijk. Wees realistisch, mail nooit te veel mensen in één keer, ze zouden allemaal maar eens klanten willen worden. Dan zit je pas echt met de gebakken peren.

Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.