Hoe Verbeter Je Je SEO-Score met de Juiste Zoekwoorden [Tips & Tricks]

SEO jul. 01, 2020


Massa's keywords in je site verstoppen is niet langer the way to go. Ook blogs schrijven rond populaire zoekwoorden en zo veel mogelijk van die zoekwoorden in je pagina wegmoffelen is niet langer het beste idee.

Maar wat moet je dan wel doen? Een echt antwoord bieden op de vragen waar je potentiële klant mee zit (want dat is wat Google wil). We helpen je hier graag mee verder. Leer meer over het belang van zoekintentie, keyword research en long tail zoekwoorden. Lees ook “De Ultieme Bloggids [10-delig stappenplan]”.


Search intention

Neem bij het bouwen van je site en het schrijven van je blog voldoende tijd om te bepalen wat de zoekintentie is van je bezoeker. Waarom zochten ze iets op het internet?

  • Wat willen ze van je te weten komen?
  • Waar willen ze heen?
  • Wat willen ze doen?
  • Of wat willen ze kopen?

WooRank, een online tool die je inzichten geeft in de SEO-prestaties van je website, voert tijdens zijn check een inhoudsanalyse op je keywords uit. Komen deze zoekwoorden overeen met diegene waarop je je wil focussen? Top! Dan ben je op de goede weg. Klopt de analyse niet echt? Pas, wanneer nodig je titels aan en voeg de nodige zoekwoorden toe. Vergeet niet dat mensen op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen en vragen, en niet naar keywords.

Content is en blijft king!

Long tail zoekwoorden

Bestaat een keyword uit minstens drie woorden? Dan heb je te maken met een long tail keyword. Hoe gerichter mensen zoeken naar een bepaald onderwerp, hoe beter je daarop kan inspelen. En hoe groter de kans wordt dat je met je relevante content bovenaan in de resultaten zal verschijnen. Onze boodschap: zet in op long tail zoekwoorden, 70% van al het zoekverkeer komt hieruit voort.

Keyword research

Begin met je pillar content stukken te bepalen. Daarna kan je aan de slag met je zoekwoorden.

  1. Target zowel keywords met een hoog als met een laag zoekvolume.
    Google Keyword Planner kan je hierbij ondersteunen: ontdek nieuwe zoekwoorden en hun zoekvolume. Hoe hoger het zoekvolume, hoe moeilijker het wordt om op een van de eerste plekjes terecht te komen. Zoekwoorden waar minder naar gezocht wordt, zullen minder verkeer met zich meebrengen, maar zijn vaak wel van betere kwaliteit en converteren sneller.
  2. Hoe kan je nieuwe keywords toevoegen aan je content?
    Kijk naar wat je bezoekers ingaven in de zoekbalk van je website, je zal vanzelf interessante zoekwoorden vinden. Tip: geef de titel van je blog of webpagina in, in Google. Zo kom je te weten welke zoekopdrachten Google zelf voorstelt.

    Neem een kijkje bij de concurrentie. Voer dezelfde oefening nogmaals uit en typ je onderwerp in de zoekmachine. De ‘best-ranking’ resultaten zullen naar bovenkomen. Tegen wie moet je het opnemen en hoe pakken ze het aan?
  3. Hou rekening met het verschil tussen mobiele- en desktop keywords. Over het algemeen typen mensen minder zoekwoorden in op hun tablet of smartphone dan op hun computer.
  4. Wil je zoekwoorden invoeren voor een bepaalde gebeurtenis voor bijvoorbeeld een newsjacking artikel? Neem dan een kijkje op Google trends: het geeft je inzicht in de populaire keywords van dat moment en de mogelijke piekmomenten.

De customer journey en zijn keywords

Zorg dat de keywords die je inzet je potentiële klanten aanspreken, ongeacht de fase van het aankoopproces waarin ze zitten. Zowel consumenten in de oriënteringsfase als in de aankoopfase moeten geprikkeld worden met de juiste zoekwoorden.

Oriënteringsfase

Klanten in het begin van de customer journey hebben nood aan algemene informatieve zoekwoorden. Het is logisch dat het conversiepercentage laag zal liggen. Zo’n 80% van alle zoekopdrachten online bevinden zich in deze fase.

Overwegingsfase

Overweegt je klant om je product of dienst aan te kopen? Onderstreep dan de voordelen van je merk en probeer mensen te converteren tot klanten.

Aankoopfase - conversie tot klant

Is je klant klaar om zijn of haar aankoop te voltooien? Maak dan gebruik van zeer gerichte en specifieke keywords. De conversieratio zal hier logischerwijze het hoogst zijn. Slechts 10% van de zoekopdrachten valt binnen deze klasse.


In snackformaat

  • Het belang van de zoekintentie van de gebruiker. Waarom zocht iemand iets op?
  • Long tail zoekwoorden: een keyword dat bestaat uit minstens drie woorden. Zet hierop in!
  • Voer keyword research uit met de Google Keyword planner: target zoekwoorden met een hoog en laag zoekvolume, leer van je eigen website en je concurrenten, maak een onderscheid tussen mobiele- en desktop keywords.
  • Hou rekening met de verschillende fasen van de customer journey en pas je keywords aan.

Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.