Inhouse vs Agency: Wat te Kiezen?

jun. 05, 2020

Bij een bedrijf komt heel wat kijken. Vaak rijst de vraag: gaan we sommige taken uitbesteden, of gaan we het intern oplossen? Dit is geen makkelijke keuze en hangt vaak van bedrijf tot bedrijf af. In deze blog bespreken we enkele voor- en nadelen zodat jij de beste beslissing kan nemen.


Kiezen we voor inhouse?

Waarom?

Als intern personeelslid heb je vaak meer kennis van het bedrijf dan een “buitenstaander”. Je hebt ervaring met het merk, kent het vanbinnen en vanbuiten. Bovendien kan je efficiënt werken. Bepaalde informatie vergaren kan bijvoorbeeld sneller gaan als je intern werkt. Heb je een bepaald document nodig? Dan heb je dat meteen tot je beschikking. Over het algemeen zal het werk sneller afgeleverd worden. Waar een agency eerst de onderneming en het product moet leren kennen, heb je een streepje voor als je intern iemand aanwijst. Dat bespaart dus tijd.


Valkuil

Dat je zelf meer weet van een bedrijf, is niet altijd een voordeel. Vaak zit je er met je neus te dicht op. Een buitenstaander kan een frisse kijk bieden. Consumenten beoordelen je heel snel. Ze willen dat alles duidelijk is en dat niets stoort. Een agency kijkt op een vergelijkende manier naar jouw bedrijf. Ze moeten je namelijk eerst leren kennen. Lukt dat niet vlot? Dan zal dat voor de consument waarschijnlijk ook het geval zijn en moet deze kink in de kabel opgelost worden.


Daarnaast zal een intern personeelslid misschien efficiënter werken, maar dan is aan jou de vraag: wat is belangrijker? Efficiëntie of effectiviteit? Heb je dus het liefst dat een campagne sneller klaar is of dat deze effectief vruchten afwerpt? In agentschappen zitten namelijk mensen die gespecialiseerd zijn in een bepaalde taak. Zij hebben vaak meer expertise dan iemand die op de interne dienst werkt, wat vaak manusjes-van-alles zijn.

Ouch Falling Down GIF by RETROFUNK

Of een agency?

Les Binet en Peter Fiels, twee Britten, deden 880 case studies rond de effectiviteit van campagnes. Hieruit ontstond “Marketing in the Era of Accountability”, een verwerking van de resultaten van deze case studies. Hieruit bleek dat emotionele campagnes tot 11 keer effectiever zijn dan rationele campagnes. We lazen ook volgende conclusie:

"Campagnes, gebaseerd op emoties, hebben niet enkel een groter effect op je business, maar ook méér effect, het verslaat rationele campagnes op elk meetbaar feit.”

Het probleem is dat een interne dienst vaak niet objectief genoeg is, niet voldoende afstand heeft van product of dienst. Agencies daarentegen zijn objectief en hebben genoeg expertise om de juiste hoeveelheid emotie in de campagne te verwerken. Met andere woorden, een eigen marketeer of verkoper is perfect op de hoogte van de eigenschappen van de aangeboden producten of diensten, maar een agentschap zal meer gespecialiseerd zijn in de motivatie en beweegredenen van de consument.

Het is een moeilijke afweging: agency of inhouse. Verkies je efficiëntie of effectiviteit? Hebben je werknemers voldoende skills om de taak kwalitatief uit te voeren? Wat is de tijdspanne? Allemaal factoren om rekening mee te houden, maar de beste keuze kan alleen jij maken.


In snack format

Inhouse

  • Meer kennis over het bedrijf
  • Op de hoogte van alle eigenschappen van product of dienst
  • Efficiënter
  • Manusje-van-alles

Agency

  • Frisse kijk
  • Meer gespecialiseerd in de motivatie en beweegredenen van de consument
  • Vaak effectiever door de aanwezige expertise
  • Expert



Steffi Maggen

Our creative team member who has a feeling for words. Steffi is the one filling in the missing pieces with her rock-solid feeling for graphic design and sharp eye for detail. Talking about versatile!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.