Waarom Je Meer Tijd Moet Besteden aan ROI

jul. 01, 2020

Als je geen zin hebt om geld uit het raam te gooien

ROI, ofwel Return On Investment, een ingewikkeld maar onmisbaar begrip. Want als je een bedrijf runt, is het belangrijk om te weten wat er met je geld gebeurt. Je wil namelijk niet dat het uit het raam gegooid wordt. Kom hier te weten wat het inhoudt, waarom het zo belangrijk is en wat de ultieme formule is om de berekening te maken.      


Wat is ROI?

Return On Investment wordt uitgelegd als de verhouding tussen de investering en opbrengst in een campagne. Deze verhouding wordt weergegeven als een percentage. Onder ‘Investment’ verstaan we de kost die het bedrijf besteedt aan een bepaalde activiteit. Deze is meestal relatief makkelijk te berekenen, bijvoorbeeld door de kost van de werkuren in rekening te brengen.

Bij ‘Return’ wringt echter het schoentje. Wat je terugkrijgt voor de investering is niet altijd meetbaar. Bij offline campagnes zoals advertenties in de krant of een affiche aan de bushalte heb je vaak geen idee wat het opbrengt. Hebben mensen het opgemerkt? Heb je het doelpubliek bereikt? Hoe stonden zij ertegenover? Dit zijn allemaal moeilijk meetbare elementen.

Bij online campagnes daarentegen is het makkelijker. Je meet bijvoorbeeld het aantal visits op een website, likes en reacties bij een socialmediapost of het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief.

Waarom is het belangrijk?

Het berekenen van je ROI is belangrijk om te weten of je activiteiten iets opleveren. Ga jij betalen om een advertentie online te zetten, als deze uiteindelijk niet rendabel is? Nee, wij ook niet. Het bedrijfsleven is een eeuwige afweging van kosten en opbrengsten. Je wil zoveel mogelijk verdienen met een zo klein mogelijke uitgave. Want hoe kleiner je kosten, hoe groter je winst.

De ultieme formule

De algemene formule voor ROI is:

(opbrengsten investeringen - kosten investeringen)

________________________________________________ * 100

kosten investeringen


Als je het echt goed wil doen, volg je het volgende stappenplan:

  1. Bepaal je doelen, want je moet achteraf bekijken of ze wel degelijk bereikt worden. Een voorbeeld van zo’n doel is om X% meer hot leads te genereren.
  2. Kies de juiste KPI’s of Key Performance Indicators. Dit zijn variabelen of maatstaven om prestaties van organisaties te analyseren. Afhankelijk van je doel ga je andere factoren meten. Met deze indicatoren ga je dus de opbrengst van je investering of actie kunnen meten. Bijvoorbeeld: als je uiteindelijke doel is om meer leads te genereren, moet je KPI’s gaan opstellen om te kunnen meten of je dit doel wel degelijk haalt. Mogelijke KPI’s zijn onder andere het aantal conversies of het aantal registraties voor een webinar. Zo bekijken we of er inderdaad nieuwe leads gegenereerd worden.
  3. Werk een strategie uit die past binnen de algemene marketingstrategie.
  4. Maak een rapport met een samenvatting van de verschillende KPI’s.

Bonustip. Omdat jij het bent.

Meet je online campagnes met een site zoals Google Analytics die je data trackt. Onderzoek zo het verkeer dat op je website terechtkomt. Hoe vond de bezoeker de website? Via welke kanalen gebeurde dat? Was dat bijvoorbeeld via Instagram, Facebook of Twitter. Of typte hij/zij misschien een bepaald zoekwoord in? Stel het allemaal vast met dit meetinstrument. Godzijdank analytics!


In snack format

  • ROI = Return On Investment, verhouding tussen investeringen en opbrengst.
  • Onmisbaar om te weten of al je campagnes efficiënt en winstgevend zijn.
  • Bepaal je doelen, kies de juiste KPI’s, werk een strategie uit en maak een rapport.
  • Gebruik Google Analytics om je websiteverkeer te tracken.

(opbrengsten investeringen - kosten investeringen)

________________________________________________ * 100

kosten investeringen

Steffi Maggen

Our creative team member who has a feeling for words. Steffi is the one filling in the missing pieces with her rock-solid feeling for graphic design and sharp eye for detail. Talking about versatile!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.