Waarom Kan Scraping Handig Zijn voor een Marketeer?

Social Media Marketing jun. 05, 2020

Scraping mag dan wel een technisch gegeven zijn, maar dat wil niet zeggen dat het niet handig kan zijn voor marketeers. Integendeel zelfs, scrapingtoepassingen kunnen het marketingteam helpen om de socialmediakanalen te beheren, te leren van concurrenten, de eigen blog te optimaliseren en tools te vervangen dankzij scrapingscripts. Leer er hier meer over.


1. Manage je social media met scrapingtoepassingen

Automatiseer je Instagram marketing

We weten ondertussen allemaal dat lang niet alle volgers echt zijn. Veel influencers en brands kopen volgers. Maar er zijn ook andere manieren om je profiel te doen groeien. Zo kan je mensen die eenzelfde hashtag volgen op Instagram automatisch volgen en daarna weer ontvolgen. Wil je alles te weten komen over dit follow-unfollow principe? Blijf ons dan zeker in de gaten houden, wil je updates ontvangen over onze blogs? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.

Daarnaast kan je met een simpel script Instagram profielen screenen en openbare profielinformatie verzamelen van gebruikers dat interessant zou kunnen zijn voor je bedrijf. Op deze manier kan je bloggers en influencers vinden die voldoen aan bepaalde criteria. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die een specifieke hashtag volgen of een minimum aantal volgers hebben.

Indexeer Twitterprofielen

Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar technische profielen op Twitter die andere technische profielen volgen. Zo verzamelden wij bijvoorbeeld data van 160 miljoen accounts, inclusief de meest recentste tweets, de bio van hun Twitter-profiel… Je hoeft niet per se iets met deze data te doen, maar als het ooit van pas komt, heb je wel een hoop informatie klaarstaan op een server.

Growth hack LinkedIn

Een andere growth hack die veel wordt toegepast is die van LinkedIn. Met scraping software  kan je bijvoorbeeld alle CEO’s op LinkedIn toevoegen. Vervolgens wacht je een dag en stuur je hen een persoonlijk bericht. Naargelang hun antwoord kan je ze weer in bulk een antwoord sturen. Er zijn ook Chrome plug-ins die je hierbij kunnen helpen.

Scraping wordt pas echt krachtig als je het gaat combineren met andere automatisaties.  - Timothy Verhaeghe

Denk maar aan hele workflows die je kan automatiseren dankzij de data die je hebt verkregen. Autopilot is een tool waarmee je zeker aan de slag zal kunnen!

2. Verzamel marktinformatie

Schat je concurrenten in

Deze scraping toepassing wordt erg onderschat. Eigenlijk zou je al je concurrenten op dagelijkse basis moeten indexeren. Welke producten verkopen ze? Welke webshops zijn er? Of ga nog een stapje verder en bouw een prijsscraper: hoeveel kosten hun producten of services?

Crawling voor marketingdoeleinden: een heel belangrijke scraping toepassing. Een indexatie van een teampagina kan je bijvoorbeeld vertellen of er werknemers weggaan of bijkomen. Zo weet je of een bedrijf aan het groeien of krimpen is. Je kan je concurrentie dus monitoren.

Optimaliseer je blog

Via scraping kan je ook inspiratie opdoen. Je kan perfect alle data van blogs van een concurrent scrapen. Zo krijg je een overzicht van:

  • titel van de blog met bijhorende URL
  • de naam van de auteur
  • het aantal tekens van de blog
  • en hoeveel keer de blog al werd gedeeld-geliked en gecomment op verschillende socialmediakanalen…

Je verwerft inzichten in welke onderwerpen het goed doen bij jouw potentiële klanten. Hoe lang zijn de blogs die veel gedeeld worden? Zijn er bepaalde onderwerpen populairder dan andere? En onthoud altijd:

3. Vervang zelf tools die verdwijnen

Een voorbeeld hiervan is Facebook Graph Search. Met Facebook Graph Search kon je gericht naar Facebook profielen zoeken. Verschillende parameters en karakteristieken bepaalden welke resultaten, of beter gezegd profielen, je te zien zou krijgen. Deze voorkeuren waren enorm breed. Dat kon het taalkundig gebied zijn, maar ook de woonplaats of persoonlijke interesses.

Daarnaast kon je ook zoeken naar specifieke foto’s of pagina’s. Het ging zelfs zo ver dat je kon zien wanneer een gebruiker op een bepaalde locatie was geweest. Elk verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Dat is hier niet anders. Graph Search werd al snel misbruikt. Mensen werden bijvoorbeeld extreem getarget met reclame.

Ondanks de populariteit van de software bij  journalisten en onderzoekers, bestaat Facebook Graph Search officieel niet langer. De interface zelf werkt niet meer, maar de API zou nog wel 'calls' toelaten. Scraping zou deze tool perfect kunnen vervangen.

“The creepy graph search itself still exists, but is now less accessible and more difficult to use”- Inti De Ceukelaire (@securinti)

4. Verwerf data-inzichten

Scrapen zorgt voor data. Data zorgt dan weer voor inzichten en dankzij de juiste insights, kunnen we de juiste beslissingen nemen. Zo kunnen we bewijzen welke marketingacties er geld opleveren.

In God we trust, all others have to bring data. - W. Edward Deming

In snackformaat

Wat kan een marketeer allemaal doen met scraping?

  • Socialmediamanagement: automatisatie (plug-ins) voor LinkedIn, Instagram en Facebook. Je kan specifieke #’s volgen, automatisch liken, connecties maken met profielen, openbare profielinformatie verzamelen...
  • Concurrentieanalyses: hoe ziet de webshop van je concurrenten eruit? Teampagina's scrapen om te weten of een bedrijf aan het groeien of krimpen is.
  • Blogging: scrape de blogs van je concurrenten en weet over welke onderwerpen je zal moeten schrijven om succes te hebben.
  • Vervang tools die verdwijnen met je eigen scraping scripten.
  • Verwerf inzichten dankzij data.

Laura Verbeke - Marketing Expert

Our youngest team member full of ambition is responsible for all our marketing activities. She’s also the sympathetic and thoughtful contact person for some of our fantastic brands!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.