Wat is het Verschil tussen Lead Generation en Branding?

Lead Generation jul. 27, 2020

Een korte vergelijking in minder dan 500 woorden

In de marketingsector gaan er heel wat termen, zoals ‘lead generation’ en ‘branding’, rond en dat verwart. Nochtans is kennis over deze termen onmisbaar. Wil je eens en voor altijd het verschil weten? Lees dan maar mee.


Lead generation: voor wat, hoort wat

Lead generation is een online marketingtechniek waarbij je een potentiële klant probeert over te halen om zijn/haar gegevens achter te laten op je website. In ruil ontvangt hij/zij een beloning. Denk maar aan modemerken die je e-mailadres vragen in ruil voor een korting. Zij kunnen je nieuwsbrieven sturen met toekomstige aanbiedingen, jij betaalt minder op je aankoop. Eerlijke ruil, toch?

De aanbieder ‘pusht’ de klant om tot aankoop over te gaan, wat typisch is bij deze marketingtechniek. Misschien is de potentiële klant eigenlijk niet op zoek naar kledij, maar zal hij/zij door de aantrekkelijke korting toch tot aankoop overgaan. Key bij lead generation is dus om gegevens en informatie te verzamelen, die de aanbieder in de toekomst opnieuw kan gebruiken. In ruil voor deze gegevens ontvangt de lead een beloning. Voor wat, hoort wat.

Wat is branding?

Bij branding geef je inhoud aan je merk en voorzie je het van context. De doelgroep leert wat je drijfveren zijn, voor welke waarden je merk staat en wat je eigenschappen zijn. Bij een geslaagde branding is er een connectie tussen de (potentiële) klant en het merk. Dat zorgt in plaats van een eenmalige aankoop, voor een sterke relatie waaruit in de toekomst nog aankopen zullen voortvloeien. Wacht, zei je nu meerdere aankopen? Jazeker.

Branding beïnvloedt dus de manier waarop iemand het merk ziet en hoe hij/zij het ervaart. Vroeg je jezelf ooit al eens af waarom gsm-merk A jouw voorkeur heeft tegenover merk B? Vaak zal dat niet enkel door het product zelf komen, maar door het bedrijf dat erachter zit. Een milieubewust persoon zal meer geneigd zijn om een aankoop te doen bij een bedrijf met een overeenstemmende ecologische missie.

We spreken hier van een ‘pull-factor’. Bij de klant ontstaat een vraag, waardoor het product door het distributiekanaal wordt getrokken. De klant drijft dus de marketinginspanningen door de vraag.

Match made in heaven

Er is een duidelijk verschil tussen lead generation en branding. De twee vullen elkaar echter aan, de perfecte match. Marketing en branding zorgen namelijk voor een wisselwerking en versterken elkaar. Lead generation verspreidt je boodschap en pusht, branding zorgt voor return en pullt. Wat wordt er ook weer gezegd over tegenpolen? Een bedrijf dat slim wil handelen, combineert deze twee strategieën dus best.


In snack format

  • Lead generation is een online marketingtechniek waarbij je een potentiële klant probeert over te halen om zijn/haar gegevens achter te laten op je website.
  • Bij branding geef je inhoud aan je merk en voorzie je het van context. Het beïnvloedt dus de manier waarop iemand het merk ziet en hoe hij/zij het ervaart.
  • Optimaal is om beide te combineren. Lead generation verspreidt je boodschap en pusht, branding zorgt voor return en pullt.

Steffi Maggen

Our creative team member who has a feeling for words. Steffi is the one filling in the missing pieces with her rock-solid feeling for graphic design and sharp eye for detail. Talking about versatile!

Top! je hebt je succesvol ingeschreven.
Top! Nu nog de checkout afronden voor volledige toegang.
Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.
Yes! je account is volledig geactiveerd, je hebt nu toegang to alle inhoud.